Istennel randiztam

Istennel randiztam

Hinni a tudományban?

2015. augusztus 29. - Ősz Csaba

image_25.jpg 

Pálfordulásom elején (hivőből szkeptikus utam) valaki megkérdezte, hogy most már ki az istenem, a tudomány? Ezután a tudományba vetem a hitem és tőle várok mindent? Akkor azt mondtam, hogy nem gondolom, hogy egy másik istenre volna szükségem, de mindenképpen a világról alkotott képemet a tudomány határozza meg. Miért is? A válaszom megfogalmazásában Naomi Oreskes 2014-es TED előadása segitett:

A tudósok azt mondják, hogy globális felmelegedést az emberiség váltotta ki. A tudósok azt mondják, hogy a védőoltások nagyszerű dolgok. A tudósok azt mondják, hogy természetes szelekció során jöttünk létre. De miért is kellene hinnünk a tudományban?

A tudósok nem szeretnek arról beszélni, hogy a tudományban hinni kell, hiszen a bizalmat a hitvilághoz kapcsolják. Azt mondják, hogy a tudomány teljesen különbözik a hittől. A vallások foglalkoznak a hittel, a tudományhoz nem kell hit. Azonban ez nem igy van, a legtöbb tudományos állitás bizalomra épül. A legtöbb tudományos kijelentést nem tudjuk önmagunk megvizsgálni. Sőt, ez a tudósokra is igaz saját területükön kivül. Egy geológus nem tudja megmondani, hogy a védőoltások mennyire biztonságosak, a legtöbb kémikus nem érti az evolóció elméletét és a fizikusok többsége nem tudja megmagyarázni a dohányzás rákkeltő hatását. Szóval, még a tudósoknak is meg kell tenni a hit lépését, amikor saját területükön kivül vannak. Hittel kell elfogadniuk azt, amit más tudósok mondanak. Mégis miért kellene elfogadniuk egymás kijelentését? Nekünk is hinnünk kellene kijelentéseikben? Azt gondolom, hogy igen - de nem azért, amit sokan gondolnak.

Azt tanitják az iskolában, hogy azért kell hinnünk a tudományban, mert a tudomány egy kutatási módszert követ és ez a módszer garantálja a tudós kijelentéseinek igazságát. Ezt hipotetikus deduktiv módszernek nevezik:

A tudós felépit egy hipotézist, levezeti a következményeit, majd kimegy és megfigyeli a következményeket, hogy meggyőződjön a felállitott hipotézis helyességében. Amennyiben a megfigyelései megegyeznek a feltételezett következményekkel, akkor a tudós kijelenti, hogy a hipotézise helyes.

Például, amikor Einstein a relativitás elméletén dolgozott, felfedezte, hogy a téridő nemcsak egy üres tér, hanem rendelkezik egy bizonyos texturával, és a fény megtörik egy nagyobb égitest jelenlétében. Ez az elméletet, hogy a csillagok fénye meggörbül a Nap közelében, sokáig várt bizonyitásra, de 1919-ben sikerült, paradigmaváltás történt a tudomány terén, amelyről világszerte tudósitottak.

Ezt a modellt deduktiv nomológikus módszernek is nevezik, mert ezek a hipotézisek a természet törvényszerűségeiről beszélnek. A tudomány olyan hipotézisekről szól, amely törvényszerűségeket tartalmaz. Azért olyan fontos ez, mert a természet törvényei mindig ugyanazok.

Egyetlen gond van ezzel a modellel, hogy nem igaz. Több okból kifolyolag: (1) az első egy logikai érv, mely szerint hamis elméletek is vezethetnek igaz következtetésekre. Önmagában az, hogy a következtetés igaz, nem jelenti, hogy a feltételezés helyes; (2) a második, egy nagyon gyakorlati érv, mely szerint vannak olyan mellékes - járulékos hipotézisek, amelyek gyakran nem is tudatosak és nem is helyesek; (3) a harmadik érv, hogy a legtöbb tudomány nem illeszkedik a deduktiv modellhez, hanem inkább induktiv módon keletkezik - pl. mint Darwin munkája, a világ megfigyeléseiből vonják le a következtetéseket. Tehát a tudósok nem minden esetben indulnak ki egy hipotézisből, hanem egyszerüen megfigyelik a dolgok működését, adatokat gyűjtenek és megpróbálnak magyarázatot találni rá. Vagy a tudósok sokszor modelleznek és szimulációs programokat gyártanak, hogy megértsék a világ működését.

Ha a tudósok többféle módon kutatnak és nincs egységes módszerük, akkor honnan tudhatjuk mikor van igazuk? Egyszerű a válasz: a tudósok úgy itélik meg egy-egy állitás helyességét, hogy megvizsgálják a bizonyitékokat. Miként vizsgálják meg a bizonyitékokat? Robert Merton szociológus szerint a tudósok úgynevezett szervezett szkepticizmussal vizsgálják meg a bizonyitékokat vagyis többen több oldalról vizsgálnak és teljes bizalmatlansággal.

A bizonyiték terhe mindig azt terheli, aki egy új állitással áll elő. Ebben az értelemben a tudomány valóban konzervativ. Meglehetősen nehéz rávenni egy tudományos társaságot azzal érvelve, hogy „igen, rájöttünk valamire és az igaz”. A paradigmaváltás népszerűsége ellenére azt találjuk, hogy jelentős változás a történelem során a tudományos gondolkodásban nagyon ritkán fordul elő.

Mivel a tudósok a bizonyitékokat közösen birálják el, ez arra vezette a tudománytörténészeket, hogy a konszenzusra összpontositsanak. Elvégre a tudomány vagy a tudományos ismeret egyenlő a tudósok közmegegyezésen alapuló véleményével, amely alapján döntenek és levonják a következtetéseket egy adott kérdéssel kapcsolatban.

A tudományos ismeret tehát a szakértők közös megegyezése vagy úgy is gondolhatunk a tudományra, mint egy vizsgálóbizottság - zsűri tevékenységére. De ez a zsűri nem akárkiből áll, hanem PhD-vel rendelkező egyénekből. Egy hagyományos itélőszékkel szemben, amelynek csak két választása van: kimondani, hogy valaki vétkes vagy sem; a „tudósok birósága” több döntést is hozhat: kimondhatják, hogy egy feltevés igaz, vagy kimondhatják, hogy egy feltevés hamis, vagy azt is mondhatják, „lehet, hogy igaz, de még további kutatásra és bizonyitékokra van szükség”. Még olyan lehetőségük is van, hogy azt mondják „igaz lehet, de jelenleg nem tudunk bizonyitékkal szolgálni, visszatérünk a kérdésre további kutatás után”.

Ha a tudomány az, amit a tudomány mond magáról, akkor végsősoron nem ugyanaz a tekintélyelvűségen alapszik, mint a vallások? Igen, azzal a különbséggel, hogy itt nemcsak egy-egy ember tekintélyén alapszik egy bizonyos állitás, legyen akármilyen bölcs is, hanem egy közösség kollektiv bölcsességén - és nem is akármilyen kollektiva bölcsességén. Ráadásul a tudósok társadalmát a kollektiv bizalmatlanság is jellemzi. A tudományban a bizalom alapja ugyanaz, mint bármely más területen, legyen az akár egy technológia vagy egy kapcsolat, és pedig a tapasztalat. Semmiben sem bizhatunk vakon. A tudományba vetett bizalmunk bizonyitékokon alapszik. A tudós képes kell legyen elmagyarázni nemcsak azt, hogy mire jutott, hanem azt is, hogyan jutott arra a következtetésre.

Ez a kollektiv bölcsességen és bizonyitékokon alapuló hit megközelités hiányzik a vallások világában. Ezért tekintem világképem formálására megbizhatóbbnak a tudományt a vallásos megközelitéseknél. Meggyőződésem, hogy minden gondolkodó ember, akinek lehetősége van mélyebb ismereteket szerezni, hasonló következtetésre jut.

A bejegyzés trackback címe:

https://istennelrandiztam.blog.hu/api/trackback/id/tr777743378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2015.08.29. 15:09:02

Ez hülyeség. Sok szempontból.

1) A tudományos állítások közül nagyon sokat bárki ellenőrizhet. De nem ellenőriz. De mivel ellenőrizhet, ezért a tudománynál teljesen alappal gondoljuk azt, hogy ekkorát nem kockáztatnak.

2) A technika a tudományon alapul. Az iszonyatosan sok technikai eszköz működése igazolja a tudományt.

3) A tudományos laborok egymást ellenőrzik. Láttunk már példát, amikor felfedezték egymás hibáit.

"Egy geológus nem tudja megmondani, hogy a védőoltások mennyire biztonságosak"

Azt meg tudja mondani, hogy valamitől jó pár betegséget sikerült nagyon visszaszorítani, vagy egyenesen kipusztítani.

"a legtöbb kémikus nem érti az evolóció elméletét"

szerintem a legtöbb kémikus érti az evolúció elméletét

" és a fizikusok többsége nem tudja megmagyarázni a dohányzás rákkeltő hatását."

ezt az orvosok sem tudják szerintem konkrétan megmondani. olyan szinten meg a fizikusok is értik, hogy hát mutációkeltő hatása lehet a benne lévő vegyületeknek.

"Ezt a modellt deduktiv normativ módszernek is nevezik"

nem. deduktÍv-nomologikus módszernek nevezik.

"az első egy logikai érv, mely szerint hamis elméletek is vezethetnek igaz következtetésekre. Önmagában az, hogy a következtetés igaz, nem jelenti, hogy a feltételezés helyes;"

ez így van. és?! ettől még így igazolják az elméleteiket a tudósok. csak ez az igazolás konfirmáció, és nem bizonyítás.

" (2) a második, egy nagyon gyakorlati érv, mely szerint vannak olyan mellékes - járulékos hipotézisek, amelyek gyakran nem is tudatosak és nem is helyesek; "

az empirikus teszt előtt mindig az összes hipotézis egysége áll

"(3) a harmadik érv, hogy a legtöbb tudomány nem illeszkedik a deduktiv modellhez, hanem inkább induktiv módon keletkezik - pl. mint Darwin munkája, a világ megfigyeléseiből vonják le a következtetéseket."

csakhogy a deduktív-nomologikus modell az igazolás modellje, és nem a felfedezés modellje. a kettőt már Reichenbach megkülönböztette

" Tehát a tudósok nem minden esetben indulnak ki egy hipotézisből, hanem egyszerüen megfigyelik a dolgok működését, adatokat gyűjtenek és megpróbálnak magyarázatot találni rá. "

ez sem igaz. Popper híres példája volt erre, hogy: "na uraim, végezzenek megfigyeléseket!" ugyan mi a faszom alapján végeznél megfigyeléseket, ha nincs valami elképzelésed arról, hogy mit vizsgálsz, és az hogy működik?!

"Ha a tudósok többféle módon kutatnak és nincs egységes módszerük"

attól, hogy az igazolás és a felfedezés kontextusát összekeverted, ez az állítás nem lesz igaz.

amit ezután leírsz, az a dolog szociológiai megközelítése, ami egészen más dolog, mint a tudomány logikai módszere.

egyébként ne a TED-ből művelődjél, nagyon sok a hülyeség benne! a TED-re pont nem igaz az, hogy egy tudósokból álló közösség szervezi, hanem egy vagy két ember önkényesen válogatja ki a hülyébbnél hülyébb előadókat.

olvass inkább könyveket!

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2015.08.29. 15:23:17

egyébként ha elhagyod a tudomány empirikus-logikai módszerét, és erre a szociológiai részre tekintesz, akkor a tudomány és a vallás működése nagyon is hasonló.

de bizony, hogy megvan a vallásokban ugyanúgy a közösség, és ugyanúgy a konszenzusra törekvő vita.

ahogy a tudományban a létező tudósok különféle intézményekben döntik el, hogy ki az, aki tudós, és különféle konferenciákon döntik el, hogy mely elméletek tudományosak, sőt, hogy melyik a tudományosan elfogadott elmélet

ugyanúgy az egyház intézményeiben a létező papok döntik el, ki lehet pap, a pápa dönti el, ki lehet bíboros. a bíborosok döntik el, ki lehet pápa. és különféle intézményekben döntik el ezek a papok, mi számít például eretneknek. kit kell máglyán elégetni. és különféle zsinatokon a püspökök döntik el, mi az egyház aktuális álláspontja, mely nézetek férnek ebbe bele. vagy, hogy mi kerüljön be a Bibliába.

ha csak a szociológiát nézed, akkor a tudomány és a vallás elég hasonló.

a különbség az mégiscsak abban a logikai-empirikus módszerben van

Ősz Csaba 2015.08.29. 15:50:54

@Brendel Mátyás: megjegyzéseid szerint nem is olyan hűlyeség. Igazad van, hogy a megfogalmazásban vannak még pontatlanságok. Köszönöm a kiigazitást. Vannak dolgok, amelyek bizonyos megközelitésből nem állják meg a helyüket, de ebben az összefüggésben - vagyis a mondanivalót tekintve megállja a helyét.

Azt el kell ismernünk, hogy nagy különbség van a tekintélyelvűségben a tudomány és a vallás vonatkozásaiban. Lehet, hogy csupán az érdekviszonyok másak, de azért nagyon különbözik a kettő.
Szivesen leülnék beszélgetni erről...
süti beállítások módosítása